lördag 17 augusti 2013

Slutar aldrig förvånas.

Hela fredagen peppade jag en hemmakväll smockat med gott att äta och att slappa framför TV:n en hel kväll. Åkte till affären direkt efter jobbet och plockade på mig allt möjligt som verkade gott; en påse chips, en burk cola zero, en liten werthers original soft chocolate-bar, en ask vindruvor, jordgubbar, banan och kesella vanilj.

Gjorde i ordning kycklingsallad och en quesadilla till middag. Orkade äta halva quesadillan och halva salladen och sen var jag proppmätt.

Ett par timmar efter kände jag mig laddad att börja ta för mig av godsakerna. Men det slutade med att jag var sjukt mätt och väldigt mer än nöjd efter att ha ätit werthers-baren, en näve chips och lite fruktsallad (typ tre jordgubbar, sju vindruvor och en halv banan).

Jag vet inte varför jag ens blev förvånad över mig själv egentligen, jag borde ha vant mig vid det här laget. Men innan jag började med 5:2 hade jag förmodligen smällt i mig 2/3-delar av chipspåsen, ätit upp alla jordgubbar och halva vindruvor-asken, plus werthers-baren - utan problem.

Men det känns så bra i kropp i själ att äntligen kunna ha kvar saker efter en fredagkväll. Jag har längtat efter mer normala/hälsosamma ätvanor i så många år nu. Jag har försökt sträva efter det genom att förbjuda mig själv, att tvinga mig själv att inte få äta någonting jag vill ha. Men sedan 5:2 i kombination med att jag inte har några förbud längre, så verkar det sunda komma automatiskt. Det gör mig så glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar