fredag 30 augusti 2013

5:2, diet eller en metod?

Jag har fastnat lite i mig själv på huruvida jag ska anse 5:2 vara en metod eller en diet. Enligt Wikipedia förklaras begreppet diet som en kosthållning som innebär uteslutande av vissa livsmedel eller att man anpassar sig till en sorts livsmedel. En metod däremot förklaras kort som ett tillvägagångssätt för att gå från en punkt till en annan.

Jag lutar mer och mer åt att 5:2 snarare är en metod än en diet. En metod som bland annat innebär att lära kroppen vad som är bra och vad som är mindre bra för hälsan. Genom att kalorireducera två gånger i veckan minskar både hungerkänslor och magsäcken, så efter ett tag med 5:2 är det lättare att känna när kroppen behöver bränsle och när den inte behöver det, men också när man är mätt.

Många människor har problem med just det där, att man inte känner sin kropp på det sätt som för andra (som inte har det problemet) verkar så självklart. Har man ätit sig proppmätt vid varje måltid sedan barndomen så tror man att den känslan av mättnad är vanlig mättnadskänsla.

Det är en av anledningarna till varför jag ser på 5:2 som en metod snarare än en diet. Det handlar om att man vill gå från en punkt där man äter alldeles för mycket, för fort och för ofta till att lära känna sin kropps signaler om hunger, aptit och mättnad.

En diet handlar i stora delar av att utesluta en viss typ av livsmedel. Jag är exempelvis allergisk mot stenfrukter, vilket innebär att jag utesluter dessa livsmedel ur min kost. Det är en form av diet. Muslimer utesluter fläsk på grund av religiös filosofi, LCHF-anhängare utesluter kolhydrater (framförallt gluten och socker), GI-anhängare utesluter snabba kolhydrater, veganer utesluter kött- och mjölkprodukter eller annat som är en animalisk produkt av något slag av antingen miljöskäl eller på grund av ett etiskt och moraliskt förhållningssätt.

Men med 5:2-metoden, så utesluter du ingenting. Du har absolut inga livsmedelsrestriktioner överhuvudtaget att följa. Det finns ingen som säger att jag inte får äta melon, pasta, morötter, snickers, chips, knäckebröd, nötter och så vidare. De enda restriktionerna som finns är att man äter 500 kcal två dagar i veckan och äter normalt fem dagar i veckan. En metod till att lära känna sin kropp och förbättra sin hälsa på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar