torsdag 12 september 2013

Dagens middag.

Idag fick det bli detta till middag! Lax i foliepaket med rödbeta, morot och broccoli. Åt dessutom keso till. Så himla enkelt och gott var det.

La en lax på 125 gram på aluminiumfoliet, ner med 50 gram broccoli, 29 gram rödbeta och 32 gram morot. Salta, peppra, vik ihop foliepappret. In i ugnen i cirka 20 minuter på 175 grader - klart! 

Allt som allt landade det på 303 kcal. Egentligen tycker jag att det är rätt mycket för relativt lite mat. Jag hade inte utrymme nog att göra exempelvis en liten sallad till som jag hade tänkt från början. Visserligen blev jag väldigt mätt och det var så himla gott, men nästa gång tänker jag göra något liknande men på torsk istället.

Torsk innehåller bara 75 kcal per 100 gram, vilket utgör en grymt stor skillnad mot laxfilén på 180 kcal per 100 gram. Det är hälften så lite kalorier i det. Sedan är å andra sidan lax väldigt bra för kroppen med nyttigheter och fett. Men då sparar jag hellre laxen till en av mina ätardagar. Nu var jag bara för lat för att åka till affären och köpa torsk, och tog det som var hemma istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar