måndag 15 juli 2013

Vad får man dricka?

Under fastedagarna dricker jag framför allt väldigt mycket vatten. Vatten stillar hunger, för ibland sänder kroppen ut hungersignaler när den egentligen vill ha vatten. Jag dricker ungefär 3 liter varje fastedag. Har med mig en 50 cl vattenflaska var jag än är som jag dricker ur lite då och då.

Dessutom dricker jag obegränsade mängder svart kaffe. Den första veckan när jag var ovan så drack jag nog kaffe nästan hela tiden. Numera är jag vanare vid det här vilket gör att jag dragit ner på kaffedrickandet, mer eller mindre omedvetet. På kvällen innan läggdags brukar jag dricka en kopp te (utan mjölk eller socker) för att annars får jag för mig att jag är hungrig fast jag inte är det egentligen.

Jag har sett att vissa dricker cola light under fastedagarna. Cola light innehåller 2 kcal/burk och Cola zero innehåller inga kalorier alls (rätta mig om jag har fel här..). Däremot innehåller det sötningsmedel som triggar igång både hunger och sötsug. Kalorimässigt kan du dricka Cola bäst du vill, men varför - egentligen? Alla vet att Cola inte är något som ger kroppen näring utan egentligen bara skit rakt igenom. En massa sötningsmedel och E-ämnen blandat med vatten och kolsyra. Med 5:2-metoden kan du dricka Cola light fem dagar i veckan om du vill, så varför då dricka det under de två enstaka dagar man behöver tänka efter lite vad man stoppar i sig?

(Jag dömer ingen, ni får göra precis hur ni vill så länge ni mår bra. Så hjälp mig gärna att förstå varför man känner ett behov av Cola light under en fastedag.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar