måndag 22 juli 2013

Angående humör.

En tydlig skillnad jag har märkt hos mig själv sedan jag införde 5:2 i mitt liv är att jag är på bättre humör och framför allt under mina fastedagar. Jag är piggare, gladare och har mer energi. Jag googlade runt och läste detta;

"Det finns ett protein i hjärnan som kallas BDNF som bl.a. stimulerar tillväxten av stamceller i den delen av hjärnan som är viktig för normalt lärande och minne. Forskning visar att fasta hjälper till att stimulera tillväxten av de här stamcellerna vilket kan förhindra minnesförlust och demens men gör dig också gladare på kuppen – eftersom BDNF också verkar ha positiva effekter på ditt humör.

Även här är mycket av forskningen gjord på möss men den visar att om man kan höja nivån av BDNF i hjärnan så har det en antidepressiv effekt. Mark Mattson menar att efter ett par veckor av periodisk fasta så ökar BDNF-nivåerna i hjärnan vilket medför minskad ångest och ett bättre humör."  (Källa: http://www.5-2dieten.se/vetenskapen-2/

Jag finner detta mycket intressant. Kanske har mitt BDNF ökat och att det är det som gör mig gladare? Tidigare har jag trott att det enbart beror på stabiliserat blodsocker, men där kanske jag tar helt fel. Det ska bli spännande att se hur detta fortlöper i framtiden, lyckas 5:2 göra så att jag får minskad ångest så vore det ju helt jävla fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar