måndag 15 juli 2013

5:2-metodens början.

Jag har varit överviktig större delen av mitt liv. Det började någon gång i tonåren, jag märkte hur min kropp förändrades och hur mina kläder inte längre passade. Sedan dess har vikten bara smygit sig på mig och jag har blivit allt större.

Under en period lyckades jag gå ner cirka 19 kg genom att äta mindre portioner, mindre socker, äta långsammare och promenera minst 25 minuter per dag. Det är en vettig och rimlig metod, men någonstans gick även det fel. Vips, så hade jag gått upp alla de kilona igen.

Jag har alltid varit emot dieter överlag. För jag har bara blivit presenterad för dieter som utlovar snabb viktnedgång genom att leva efter en massa förbud. LCHF, GI, Nutrilett, Viktväktarna och allt vad det heter. Är det något jag absolut inte klarar av så är det just förbud. Att konstant behöva tänka på vad jag får och inte får äta har gjort mig otroligt matfixerad och fått mig att utveckla en form av hetsätning. Det får mig dessutom att ge upp kosthållningen. Jag tröttnar, blir deppig, äter dåligt och sedan är jag tillbaka på noll.

Men så fick jag höra talas om 5:2-metoden. För jag väljer att kalla den för en metod snarare än en diet på grund av diet har en sådan negativ klang i mitt huvud. Diet får mig att tänka på förbud. Och för mig är 5:2-metoden allt annat än att förbjuda sig själv. I stort sett handlar den om att äta vanligt fem dagar i veckan och "fasta" två dagar i veckan. Dessa två fastedagar tillåts man ett kaloriintag på 500 kcal om du är kvinna respektive 600 kcal som man.

Varför ska man göra detta? 
Enligt grundarna till metoden så bidrar minskat kaloriintag två gånger i veckan till att man förminskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stabiliserar blodsocker samt stressar hjärncellerna till att reparera och bygga nya hjärnceller. Och ja, du går ned i vikt på köpet.

Hur man lägger upp sina fastedagar är upp till var och en, jag tänker att det viktigaste är att tänka på att man ska orka hela dagen utan att känna sig förbjuden eller bestraffad på något vis. Du och din kropp ska må bra även under fastedagarna, det ska inte bli ett lidande av det. Därför är det viktigt att lägga upp sina måltider på det sätt som passar en själv bäst. Jag fastar måndagar och torsdagar. Exempelvis;

Söndag: Middag avslutas ca 19.
Måndag: Lunch kl 11, middag 18.30

Onsdag: Middag avslutas ca 19.
Torsdag: Lunch kl 11, middag 18.30

Det här är min tredje 5:2-vecka och än så länge har jag enbart märkt positiva effekter. Jag är piggare, lugnare, gladare och har mer energi. Men det absolut bästa är att jag har blivit mindre matfixerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar