torsdag 18 juli 2013

Torsdag - fasta.

Idag är det min sjätte fastedag sen jag började med 5:2. Det går enklare och enklare för varje gång, tycker jag. Tidigare var jag rädd att jag skulle bli fixerad vid att räkna kcal, men det tycker jag inte att jag alls har blivit. Under fastedagarna måste jag ha koll på hur mycket jag får i mig och därför har det blivit enkelt att vara lite lat och därför alltid laga samma mat varje fastedag. Då vet jag att det är okej och jag behöver inte lägga så mycket energi på att fundera.

Det är det som är en sån stark fördel med 5:2. Du behöver inte planera så mycket och du behöver inte anpassa och begränsa livet efter en diet. Middagar och fikor och så vidare kan man ta de fem dagar som man inte går på fasta. För mig är det viktigt att kosten inte begränsar ens liv. Om vi tar LCHF som exempel så innebär det att allt påverkas av ditt val av kost. Eftersom att man inte äter kolhydrater måste varje bortbjuden middag och fika planeras på så sätt att du måste tala om vad du får och inte får äta och de som bjuder en på middag måste anpassa sig till din kost.

Dessutom utsätts man för fler frestelser under dieter som LCHF och dylikt, eftersom att varje dag handlar om att "förbjuda" sig. Det gör att åtminstone min hjärna blir helt fixerad vid vad jag får och inte får äta och måste peppa mig själv mycket till att orka med, att stå ut. Och så ska väl det inte vara, känner jag.

Äta bör man, annars dör man, sägs det. Men man behöver inte äta mer än vad kroppen behöver för att dels överleva och dels må bra. Mat är ett sådant stort i-landsproblem, vi överäter så extremt mycket att forskare kommer på diet på diet för att försöka få bukt på problem med övervikt. Det gör också att vi överkonsumerar och bidrar till miljöförstöringen. Vårt överätande bidrar till att halvfabrikaten samt snabbmaten ökar. Priserna blir lägre på varorna för att vi köper så mycket mat, och för att få ner priserna sänks också kvalitén på maten. Vår mat är full med giftiga E-ämnen och nötkött byts ut mot åsne- och hästkött på grund av att det är billigare. Transporterna av maten vi äter ökar på grund av billigare. Det är helt vrickat, ju. Om fler människor åt enligt 5:2 så skulle dels en del av hälsoproblemen minska samt överkonsumtionen och miljöförstöringen. Och framför allt så skulle vi förmodligen kunna minska ålders-och bristsjukdomar dessutom.

Hur toppen är inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar